سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چهارشنبه 90 خرداد 25 :: 8:59 صبح ::  نویسنده : ایرج گلشنی

 

 آسیب موسیقی غربی، فراتر از فاجعه

این بخشی از جوابیه ای است به یکی از مقامات که در خصوص پیشگیری از موسیقی زیر زمینی به بنده پاراف کرده بودند جهت بررسی و اظهار نظر. بنده هم به شما ارجاع می دهم برای اظهار نظر!

جناب آقای   …..

رئیس محترم......

بااحترام در خصوص این نوشتار(نوشتار ارجاعی به بنده برای اظهار نظر) که به موضوع موسیقی پرداخته است به استحضار می‌رساند که آن چه نویسنده‌ی محترم بیان داشته صحت دارد و به درستی و شفافیت،  بیان کرده است اما متاسفانه آن چه ایشان به عنوان مسائل و آسیب‌های مبتلابه موسیقی حال حاضر کشور به نگارش در آورده، کل ماجرا نیست و مساله عمیق تر از اینهاست!.

در توسعه ی موسیقی غیر ایرانی، کاش همین رویه که فعالیت هنری را از بعد تخصصی و فنی و با استفاده از استدیو به نظر می‌رساند، کافی باشد در حالی که چنین نیست و عرض و طول ماجرا وسعت نامطلوبی دارد.

دو نکته در باره ی این نکته مورد توجه می توان قرار داد:

اول:‌ فروش آلات موسیقی غربی _ به طور مشخص گیتار-

دوم: آموزش، تمرین، اجرا و ضبط در منازل

رواج فروش آلات غربی، بخصوص گیتار و اجرای کلیه برنامه‌ها در خانه‌ها، موضوع را از حد زیرزمین‌ها فراتر برده است. در زیر زمین‌ها حداقل افرادی با تخصص موسیقی مشغول به کار هستند که برای تعبیه ‌ی همان زیر زمین، تلاش و هزینه کرده اند؛ در حالی که  در منازل، جمع بزرگی از افراد و خانواده‌های جامعه درگیر موسیقی ابتذال، تولید و اشاعه آن به نام هنر خانوادگی هستند که آثار مخرب‌تری در پی خواهد داشت و نشان می‌دهد حجم برزگی از مردم در معرض  این معضل هستند؛  به عبارتی،در جریان راه پیدا کردن موسیقی مبتذل غربی به منازل،  نه گروهی خاص بلکه این افکار عمومی مردم و کانون خانواده‌هاست که منشاء تولید هستند و در حقیقت مورد هدف قرار گرفته است. خانواده ها بی آنکه بدانند موسیقی مانند رپ، چه عواید فرهنگی برا ی آنها و اقوام و آشنایان آنها دارد، ناآگاهانه مروج آن شده‌اند و این بدان معناست که موسیقی غربی با آلات مشهور و مشخص آن به عمق خانواده‌های ایرانی راه یافته و بی‌سر و صدا و بی آن که دیده شود، در حال خوردن و خراشیدن روح شرقی است؛ و این فراتر از یک فاجعه‌ی معمولی در عالم فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی است.

رویکرد شورای موسیقی صدا و سیما و دیگر کانون‌های مرجع و سخت‌گیری‌های بی حد و حصر آنها موجب پیدایش این رویه‌ها  یا کمک به پیدایش آنها شده است.

بیرون رفت موسیقی سنتی حتی از صدا و سیما و کانون‌های رسمی از دیگر دلایل بروز و ظهور موسیقی غربی است. همچنین گرانی آلات شرقی نسبت به غربی و سختی یادگیری آنها از دلایل دیگر جایگزینی موسیقی خطی به جای موسیقی دوری و عرفانی است.

نگرش اسلام به موسیقی و تفسیرهای متعدد و متفاوت دلیل دیگری است. و...

به هر عنوان اگر مایلید این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد باید.....

از همه این ها گذشته مشکل جای دیگری است:

یاددارم یک غروب سرد سرد

میگذشت از کوچه ما دوره گرد:

دوره گردم کهنه قالی میخرم

دست دوم جنس عالی میخرم

کاسه و ظرف سفالی میخرم

گر نداری کوزه خالی میخرم

اشک در چشمان بابا حلقه بست

عاقبت اهی کشید بغضش شکست

اول ماه است و نان در سفره نیست

ای خدا شکرت ولی این زندگیست؟

بوی نان تازه هوشش برده بود

اتفاقاً مادرم  هم  روزه بود

خواهرم بی روسری بیرون دوید

گفت آقا سفره خالی می‌خرید؟.




موضوع مطلب :



دلیل
درباره وبلاگ

اندیشه، حد و مرز ندارد و تا آن جا که دلیلی برای بودن وجود داشته باشد، اندیشه فراتر از آن وجود خواهد داشت و برای این بودن دلیل ها خواهد داشت تا نتیجه ی آن شدنی شایسته باشد.
پیوندها
www.shereno.com">شعر نو
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 28
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 199951